Hola 2015

Vad vill jag under 2015? De flesta antar jag har någon typ av nyårslöften eller mål som de vill uppnå under året. Trots att det som just nu trendar är att man inte "kan" hålla dessa nyårslöften, att man istället borde sätta det i andra kategorier eller omformulera sig för att göra det lättare för en att "uppnå" eller hålla sitt löfte. Varför? Jo, för det krävs så otroligt mycket för att man ska kunna hålla dessa typiska nyårslöften vi ger oss själva varje årsskifte. 
 
Att börja träna, träna mer eller bara beach 2015. För det första, brukar du inte träna eller röra på dig fysiskt kommer det bli tufft för dig att gå från 0 till 100 på två dagar. Eftersom du under de senaste 10 åren för det mesta legat i soffan och ätit godis hela dagarna så blir det lite omständigt för kroppen att nu ska vi tydligen orka träna alldelles för hårt och mycket på en dag och inte äta något socker. Socker är ett lika stort beroende som nikotin, om inte större, och hur lätt är det att efter ett 10 årigt missbruk, sluta röka på en dag? Nah, finns vissa svårigheter. Men jag önskar dig ändå all lycka till med drömkroppen som ska komma 2015. 
 
För mig som går i skolan så brukar det ju också vara att man ska "lägga mer tid och energi på skolan". Vem har inte sagt det? Jag har själv gjort det och det slutade med att jag ett tag hoppade allt. Att vara överambitiös med fel uppgifter blir ditt fall, att lägga överdrivet med energi och tid på fel uppgifter kommer göra det svårare för dig att klara de som faktiskt spelar någon roll, prioritera och försök hålla det stabilt med motivationen och energin så kanske det inte blir lika mycket upp och ner med karusellen. ;) 
 
Bästa kombon är ju dessa två samma år. Äta nyttigt, träna varje dag och få A i alla ämnen, är inte detta allas dröm? Vem vill liksom inte vara perfekt? Klart vi vill, men jag skulle nog föredra att inte räkna mina måltider everyday, fortfarande kunna äta godis, hålla träningen till något roligt och om jag inte får A i alla ämnen gör det mig inte så mycket. Skillnaden mellan dessa som jag kan uppleva det är att med alternativ ett kommer du inte att må bra psykiskt, press och stress blir vardag och du pushar dig så hårt. Med du kommer ju att få A i de flesta ämnen och kanske tillochmed lyckas du bli nöjd över träningsresultaten. Men jag föredrar nog att vara glad och inte ha toppbetygen på pappret. ;) 
 
Men för att tala mot mig själv tror jag dock att det fungerar för vissa, att sätta upp sådana mål och göra stora förändringar i vardagen, men för mig, som bara är människa utan superpower över mig själv så är det nästintill omöjligt. Tror det blir lite roligare och mindre stressande att ta det ett steg itaget och se en utveckling som kanske tar mer än den dubbla tiden, men fortfarande går åt samma håll. 
 
Sen det här med att man inte ska ha några mål eller löften, vad är det då? Klart man ska ha det! Vad ska du annars jobba mot, se fram emot eller ens ha någon anledning till att göra något överhuvudtaget. Klart jag ska ha mål under året, både långsiktiga och kortsiktiga, realistiska och nästintill orealistiska. Utan dem har jag ingen plan för mitt liv och då kommer jag absolut ingenvart. Men att sätta dem till viss del realistiska och att inte förvänta sig resultat efter 1 månad är något man ska ha med i bakhuvudet för att lyckas tror jag. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Hemsidan/blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0